درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403 - 04:24   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود

  سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود


ادامه ادامه مطلب سه

تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند

  تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بازسازی اعتماد عمومی با بازشناسی کارکرد روابط‌عمومی
  آینده روابط‌عمومی با وجود هوش مصنوعی: همزیستی انسان و ماشین
  رقص گوگل با ریتم خودش: پاسخ ساندار پیچای به ساتیا نادلا
  روابط‌عمومی‌ها نقش مهمی در انعکاس خدمات دولت در دستگاه‌های اجرایی دارند
  روابط‌عمومی مدیر مدار یا روابط‌عمومی مردم‌دار؟
  چالش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک در سال ۲۰۲۴: گزارش اضطراب را نشان می‌دهد
  مسئولیت اجتماعی و روابط‌عمومی دو روی یک سکه
  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی
  هوش مصنوعی مولد توسعه ربات‌های انسان‌نما را سرعت می‌بخشد: این برای مشاغل چه معنایی دارد؟
  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51703صفحه نخست » مقالات روابط عمومیجمعه، 28 اردیبهشت 1403 - 12:33
هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی
هفت گام اساسی برای توسعه برنامه‌های مرتبط به روابط‌عمومی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای اهمیت و ارزش در جایگاه خود هستند. این هفت گام شامل تثبیت نقش روابط‌عمومی در سازمان، تعیین اهداف، تعیین نیازها و علایق مخاطبان، مشخص‌کردن اهداف، تدوین استراتژی‌های مرتبط به اطلاع‌رسانی، تطبیق برنامه‌ها با جدول زمان‌بندی‌شده یا شرایط مردم و در نهایت تدوین برنامه به صورت مکتوب است. البته به جز موارد ذکرشده در این مقاله، گام‌های دیگری نیز وجود دارند که به دلیل اهمیت کمتر، بیان نشدند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا) || برای این که یک سازمان بتواند در توسعه روابط‌عمومی خود موفق باشد، لازم است طبق یک سری گام مشخص پیش برود. هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی وجود دارد که اجرای هر کدام از آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بی‌توجهی به هر گام می‌تواند ضررات جبران‌ناپذیری را برای سازمان به دنبال داشته باشد. در این مقاله با این هفت گام مهم آشنا خواهید شد.

تثبیت نقش روابط‌عمومی در سازمان


مرحله تثبیت نقش روابط‌عمومی در سازمان را می‌توان اساسی‌ترین مرحله در بین 7 گام توسعه روابط‌عمومی دانست. یکی از اصلی‌ترین وظایف روابط‌عمومی در یک سازمان، هدایت و مدیریت افکار عمومی است. از این رو روابط‌عمومی در سازمان باید دارای یک موقعیت حرفه‌ای و مناسب باشد تا بتواند نقش خود را در توسعه سازمان به خوبی ایفا کند.

این مورد را به خوبی می‌توان مشاهده کرد که سازمان‌هایی که درک درستی از روابط‌عمومی و اهمیت آن دارند، در صنعت خود نسبت به رقبا موفقیت‌های بیشتری را کسب می‌کنند. توجه به ارتباطات چه در سطح سازمان و چه در عرصه‌های مختلف جامعه می‌تواند توجه داخلی و جهانی را به سمت سازمان مورد نظر جلب کند.

گفتنی است افرادی که نقش کارشناسان روابط‌عمومی را در سازمان ایفا می‌کنند، مسئولیت‌های اجتماعی در قبال سازمان، مدیران، کارمندان، رسانه‌ها، رقبا و از همه مهم‌تر مردم را برعهده دارند. در نتیجه اگر به هر کدام از این موارد بی‌اهمیت باشند و توجه خود را تنها بر جلب نظر مدیران ارشد متمرکز کنند، نقش روابط‌عمومی در سازمان از بین خواهد رفت. متاسفانه بسیاری از سازمان‌ها با تکیه بر این مورد از هدف‌های اصلی روابط‌عمومی دور می‌شوند و مشکلات بزرگی را به وجود می‌آورند. به طور مثال یک کسب‌وکار برای زنده‌ماندن در صنعت خود نیازمند جلب توجه مردم است. در صورت بی‌توجهی به مردم و نیازهای آن‌ها، فروش کالا یا خدمات آن سازمان تا حد بسیاری کاهش پیدا خواهد کرد.

مشخص‌کردن اهداف روابط‌عمومی


در ابتدا اهداف روابط‌عمومی با توجه به نوع سازمان باید مشخص شود. شما می‌توانید اهداف خود را آرمانی در نظر بگیرید یا در تعیین اهداف بزرگ‌نمایی نکرده و با توجه به ظرفیت سازمان و حوزه کاری که در آن مشغول به کار هستید، عمل کنید. طبق گفته‌های یکی از مدرسان مشهور روابط‌عمومی، کوهن، هدف‌های روابط‌عمومی می‌تواند خاص و مشخص یا عمومی و کلی باشد. به طور کل لازم است اهداف با توجه به ظرفیت سازمان مشخص شوند تا به درستی طرح‌ریزی شده و انجام شوند. در این صورت وقت و بودجه سازمان از بین نخواهد رفت.

برای این که بتوان اهداف روابط‌عمومی را به درستی مشخص کرد، شناخت مخاطب اهمیت بالایی پیدا می‌کند. شناخت دقیق مخاطب می‌تواند به مشخص‌کردن نوع اهداف، یعنی خاص یا عمومی نیز کمک بسیاری کند. البته در برخی از موارد ممکن است هدفی که با توجه به شناخت مخاطب برگزیده می‌شود، از نظر امکانات سازمان قابل اجرا نباشد. برای همین ناگریز باید اهداف کنار گذاشته شوند یا با توجه به ظرفیت سازمان اصلاح شوند.

در برخی موارد هدف سازمان با هدف روابط‌عمومی یکی می‌شود ولی باز هم صدمات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد. به طور مثال چندین سال پیش شرکت کوکاکولا هدف خود را بر پایه ارائه یک محصول با طعم جدید پایه‌گذاری کرد و روابط‌عمومی نیز بر اساس این هدف برنامه‌های تبلیغاتی خود را شروع کرد. محصول جدید به خوبی در بازار عرضه شد ولی از طرف مردم مورد استقبال قرار نگرفت زیرا سازمان به این بخش توجه نکرده بود که مردم آمریکا دلبسته طعم قدیمی کوکاکولا هستند و روابط‌عمومی به جای تمرکز بر ارائه محصول جدید با هدف بهتربودن طعم آن از مزه قدیمی، باید مردم را به مناسب‌بودن تغییر مزه ترغیب می‌کرد تا فروش محصول با مشکل مواجه نشود.

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با تعیین اهداف روابط‌عمومی باید بدانید این است که به طور معمول برنامه‌های روابط‌عمومی دارای دو هدف هستند، یکی پنهان که به صورت عمومی اعلام نمی‌شوند و دیگری آشکار که به اطلاع عموم می‌رسد. خوب است که در مرحله طرح‌ریزی اهداف، فهرستی از تمامی اهداف چه آشکار و چه پنهان تهیه شود تا برای تصمیم‌گیری‌های بعدی بتوان به این لیست مراجعه و از آن استفاده کرد.


تعیین نیازها و علایق مخاطبان

این که پیام سازمان به دست چه افرادی باید برسد، موردی است که خود سازمان مشخص می‌کند. شناخت مخاطب، نیازها و علایق آن‌ها در هنگام توسعه روابط‌عمومی سازمان اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. دسترسی به یک تحلیل درست از مخاطب مسیر روابط‌عمومی را هموارتر می‌کند زیرا بدون در نظر گرفتن مخاطب و نیازهای او، انجام هر عملی در رابطه با روابط‌عمومی می‌تواند منجر به شکست سازمان شود. بی‌توجهی به نظر مخاطب به این صورت است که یک شکارچی بدون توجه به شکار خود و تنها با امید برای شکار یک پرنده، به آسمان تیر پرتاب کند.

مشخص‌کردن پیام‌های روابط‌عمومی


پیام‌های روابط‌عمومی در هر سازمان می‌تواند متفاوت از سازمان دیگر باشد. این که سازمان به دنبال این است که چه چیزی را به مخاطبان خود بفهماند، نشان‌دهنده نوع پیام روابط‌عمومی خواهد بود.

پیام مشخص‌شده باید به گونه‌ای باشد که به صورت صریح در ذهن برنامه‌ریز مطرح شده باشد. این پیام باید دارای کلیات و جزییات باشد تا در کنار شامل‌شدن همه‌جانبه برنامه، قابل تجزیه‌شدن نیز باشد. از این طریق زمانی که لازم است می‌توان پیام‌های فرعی را در کنار پیام اصلی به وجود آورد و از آن برای جلب توجه مخاطبان استفاده کرد. به طور مثال می‌توان پیام اصلی را در قالب چند پیام فرعی یا از طریق چند نماد با استفاده از تبلیغات گسترده به مخاطب منتقل کرد.

تدوین استراتژی‌های مرتبط به اطلاع‌رسانی


استراتژی‌ها را می‌توان عنصر کلیدی برنامه‌های روابط‌عمومی دانست. با استفاده از استراتژی‌های درست می‌توان علایق مخاطبان را به خوبی شناخت و پیام را به آن‌ها منتقل کرد. استراتژی‌های یک برنامه روابط‌عمومی می‌توانند به شرح زیر باشند:
⦁ توسعه مستمر اطلاعات
⦁ استفاده از رسانه‌های گروهی مختلف برای انتقال پیام به مخاطبان
⦁ تبلیغ سازمان به مخاطبان به عنوان یک سازمان مفید اجتماعی و دارای مسئولیت مشخص در سطح جامعه
⦁ برقراری ارتباط با رسانه‌ها و توسعه آن (ارتباط رسانه‌ای)
⦁ معرفی موقعیت سازمان به عنوان یکی از ... (این مورد باید مناسب با سازمان و حوزه کاری آن انتخاب شود)
⦁ ایجاد هماهنگی با دیگر اعضای کلیدی سازمان

تطبیق برنامه‌ها با جدول زمان‌بندی برنامه یا شرایط مردم


مدیر روابط‌عمومی برای پیاده‌سازی درست برنامه‌ها باید با دیگر بخش‌های سازمان در ارتباط باشد. در برخی از موارد برنامه روابط‌عمومی به این دلیل شکست می‌خورد که افراد شاغل در سازمان با آن برنامه آشنا نبوده و در جریان برنامه‌ریزی‌های مرتبط به آن قرار نگرفته‌اند. ایجاد ارتباط بین روابط‌عمومی و دیگر بخش‌ها می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلو کند.

به جز این مورد، شرایط مخاطبان و مردم جامعه برای پیاده‌سازی برنامه‌های مرتبط به روابط‌عمومی اهمیت بالایی دارد. زمانی که مردم جامعه در شرایط نامناسبی به سر می‌برند، به برنامه‌های روابط‌عمومی سازمان‌ها توجه خاصی نشان نمی‌دهند یا ممکن است از بدموقع بودن آن نیز خشمگین شوند. در نتیجه توجه به اجرای برنامه در زمان درست دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود.

تدوین برنامه به صورت مکتوب


آخرین گام برای توسعه روابط‌عمومی، تدوین برنامه به صورت مکتوب است. زمانی که همه چیز نوشته شود و یک جدول زمان‌بندی‌شده برای اجرای بخش‌های مختلف برنامه تهیه شود، سازمان با توجه به برنامه روابط‌عمومی، خود را هماهنگ کرده و مشکلاتی که پیش‌تر گفته شد به وجود نمی‌آید. همچنین هر زمان که لازم باشد می‌توان برای مشاهده هر بخش از برنامه به نوشته مکتوب آن مراجعه کرد.

سخن پایانی


هفت گام اساسی برای توسعه برنامه‌های مرتبط به روابط‌عمومی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای اهمیت و ارزش در جایگاه خود هستند. این هفت گام شامل تثبیت نقش روابط‌عمومی در سازمان، تعیین اهداف، تعیین نیازها و علایق مخاطبان، مشخص‌کردن اهداف، تدوین استراتژی‌های مرتبط به اطلاع‌رسانی، تطبیق برنامه‌ها با جدول زمان‌بندی‌شده یا شرایط مردم و در نهایت تدوین برنامه به صورت مکتوب است. البته به جز موارد ذکرشده در این مقاله، گام‌های دیگری نیز وجود دارند که به دلیل اهمیت کمتر، بیان نشدند.
 

منبع: rouydad24

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی


  مرجعیت رسانه‌ای


  7 کلید برای به دست آوردن بیشترین بهره از هوش مصنوعی مولد


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  شیفتگی جمعی


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  چگونه اخبار جعلی را در طول جنگ تشخیص دهیم؟


  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد